
Stasjonsmester Fytte Rackern fra den nedlagte Gutu holdeplass på Østre linje viser noen av Bane NORs fartsdempende tiltak på linja.
Nyheter
Bane NOR gjør retrett
Bane NOR angrer på vedtaket om dresinutleie
Vi møter stasjonsmester Fytte Rackern i Bane NOR ved den nedlagte Gutu holdeplass på Østre linje. På forhånd har vi faxet litt fram og tilbake om Bane NORs erfaring med dresinutleie.
Stasjonsmesteren har ikke ønsket å dekke over Bane NORs styre, eller noen av de 68 direktørene i selskapet, og innrømmer glatt over et par snaps at vedtaket om dresinutleie på Østre linje var et feilgrep, foreslått på et nachspiel i tidlige morgentimer.
Ifølge Fytte Rackern, har Bane NOR nå fylleangst, og vurderer hvordan de kan redde seg inn og omgjøre vedtaket. I tillegg er det sendt ut et notat for å finne løsninger for å begrense skadeomfanget.
- Hvilket skadeomfang snakket de om, spør vi.
- Å sende drita direktører på nachspil har aldri vært en god ide, svarer Fytte Rackern. - Bare se på han derre Musk. Men, tilbake til saken. Dresinutleie var i utgangspunktet ment som et tilskudd til mikromobiliteten, hvor brukerne kunne velge dresin et par holdeplasser til og fra fjøset, til butikk og skole, eller hjem fra fest, men vi hadde ikke regnet med alle ulykkene.
- Hvilke ulykker, spør vi.
- Ja, nå har vi prøvd å legge lokk på det, svarer Fytte Rackern. - Men, det er en altfor tung bør å bære. Selv har jeg slått meg på flaska.
- Ja, vi la merke til det, kommenterer vi. - Snaps, ikke sant?
- Hva som helst, egentlig, svarer Fytte Rackern. - Å være stasjonsmester på en nedlagt stasjon på en verna linje, er ikke akkurat et karriæretrekk. Det blir veldig lange dager.
Møteulykker og fraslengte dresiner skaper irritasjon
Mens vi rusler langs skinnegangen oppdager Sponvikaposten noe underlig. Arbeiderne har laget en rekke krappe svinger på en ellers så strak strekning.
Saken fortsetter under bildet...

Møteulykker i mørke tunneler er også endel av problematikken med frisleppet i dresinutleie
- Hva skjer der borte, spør vi. - Hva er det med å lage svinger på flata? Er arbeiderne fulle, eller hva?
- Nei, de er nyktre som nonner, svarer Fytte Rackern. - Det er jeg som er full. Det er en del av skadebegrensningen. Vi må få ned farten, skjønner du. Vi prøvde med fartsdumper, men skarpe slalomsvinger ser ut til å virke bedre.
- Ok. nikker vi. - Du sa at det er en del av skadebegrensningen. Hvilke andre tiltak har dere planlagt?
- Det er hovedsakelig to andre faktorer som skaper ulykker i tillegg til villmannskjøring, fortsetter stasjonsmester Rackern. Tunneler og fraslengte dresiner. Brukerne bare forlater dresinen der de stopper, med fare for svilleløpere og svillemosjonister. Her i forrige uke mista en gruppe mosjonister fra Ullern helsehus tenna i møte med en fraslengt dresin.
- Og den andre faktoren? spør vi.
- Det var da faen til mas da, sier Fytte Rackern mens han sjenker seg nok en snaps. Jo, tunneler, vet du, det er farlige greier. Tenk deg en svilleløper som kommer sørfra inn i en mørk tunnel. Alt blir svart. Mot han kommer en bonde på dresin på vei til fjøset, eller noe. Han ser heller ikke noe, og, bang, så ligger han der.
- Hvem? spør vi.
- Svilleløperen, eller han andre, gestikulerer stasjonsmesteren med innlevelse. - Var han bonde, han på dresinen?
- Ja, det virker som dere har kontroll, sier vi og noterer heftig.
- Nei, det har vi ikke, svarer Fytte Rackern. - Det er derfor jeg drikker. Men nå er det snart lunch, så bai-bai.
Tagger
#angre, #arbeider, #bane nor, #bonde, #bruker, #butikk, #bør, #direktør, #dresin, #dresinutleie, #drikke, #fart, #fartsdumper, #fax, #feilgrep, #fest, #fjøs, #flaske, #frislepp, #full, #fylleangst, #fytte rackern, #gutu holdeplass, #hjem, #holdeplass, #innrømme, #karriæretrekk, #kontroll, #ligge, #lokk, #løsning, #mikromobilitet, #mosjonist, #musk, #møteulykke, #nachspiel, #nedlagt, #nonne, #notat, #skadebegrensning, #skadeomfang, #skinnegang, #skole, #slalomsving, #snaps, #stasjonsmester, #strekning, #styre, #svilleløper, #svillemosjonist, #sving, #tiltak, #tunnel, #ullern helsehus, #ulykke, #vedtak, #villmannskjøring, #vurdere, #østre linje
Vær den første til å kommentere