
Driftsleder Fytte Rackern ved Bane NOR Sidespor setter oppgitt ned lunchen sin på gammel svillepukk.
Driftsleder Fytte Rackern ved Bane NOR Sidespor håper at gammel pukk har god nok kvalitet til å holde både sviller og skinner på plass på Sponvikabanen.
Fytte Rackern har lang erfaring med jernbanedrift, blant annet som stasjonsmester på den nedlagte Gutu holdeplass på Østre linje.
- Vi brukte bare importert pukk før, skjønner du, sier Fytte Rackern og blåser i fløyta si. - Men nå er det andre tider, sier dem. Pukken nå til dags er laget av så gammel stein at holdbarhetsdatoen er utløpt for lengst.
- Det er dumt, istemmer vi, mest for å bli litt dus med driftslederen. - Er det av miljøhensyn dere bruker gammel stein?
- Nei, er'u gæren, spytter Fytte Rackern friskt. - Nei, fetteren til Bane NOR sjefen driver et pukkverk, så da blir det i familien, for å si det sånn.
- Og den pukken er dårlig? graver vi videre.
- Nei, ikke dårlig, svarer Rackern. - Men jeg har hørt at fjellet han tar ut pukk fra er mange millioner år gammelt, så både "best før dato" og garanti må vi nok se lenge etter.
#bane nor sidespor, #driftsleder, #fløyte, #fytte rackern, #garanti, #gutu holdeplass, #holdbarhetsdato, #jernbanedrift, #kvalitet, #miljøhensyn, #nedlagt, #pukk, #skinner, #sponvikabanen, #stasjonsmester, #sville, #utløpt, #østre linje
Registrer deg for å motta vårt nyhetsbrev på epost
Vær den første til å kommentere